Ingen kontakt med box/Win 7

Här får ni hjälp med problem och andra frågeställningar ni kan tänkas ha

Moderator: Mattias

Ingen kontakt med box/Win 7

Inläggav Thörn 29 apr 2012, 14:42

Måste man köra Vemstune med en gammal xp härk eller funkar det att köra windows 7 öht?

Får ingen kontakt med boxen i win 7. Win 7 verkar inte gilla usb till serial adaptern, är en vanlig från kjell & kompani. Den har ju fungerat bra innan med xp..
Vad göra? måste koppla upp.
Inte jättesugen att hålla på med virituell xp eller installera en xp /dualboot bara för att kunna köra vemstune.

Verkar som det är ngn prolific historia, testat dels windows att själv installera från nätet bästa drivrutnin, funkar inte, sedan ladda hem från prolifics hemsida 2303 senaste för win 7 32/64 men icke. :evil: har hållit på en halv dag med skiten så man börjar bli less.

det är en installer man laddar hem och kör från prolific, men man vet sedan inte vilken fil som är drivrutinen om man skulle vilja peka ut den manuellt. hursom verkar det inte fungera.
Användarvisningsbild
Thörn
Vems-användare

Re: Ingen kontakt med box/Win 7

Inläggav Thörn 29 apr 2012, 21:11

När man i vemstune går in på communication settings och kör detect på com porten så får man upp samma kb i recieved som sent så det verkar kommunicera på något sätt med porten. Men sedan e det box not found :(
Senast redigerad av Thörn 01 maj 2012, 17:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Thörn
Vems-användare

Inläggav Thörn 01 maj 2012, 17:46

skaffade webhallens usb to serial adapter som skulle ha ett bättre chipset/mindre problem men det var samma med den, den hittar inte boxen. kanm inte öppna porten :(
Användarvisningsbild
Thörn
Vems-användare

Inläggav bennya 06 maj 2012, 22:38

hej har w7 jag med , fick dock krångla runt lite mede com portarna i datorn , måste va en port som ej är upptagen när man kör seriell usb adapter kolla upp de ska du se att du löser problemet.... lycka till ..
bennya
Vems-användare

Inläggav wadde 16 maj 2012, 01:27

Om det är dendär ökända u323 adaptern så hade jag själv en massa bekymmer med win7, hittade till sist en drivare som lirade.
Jag ska gräva i skafferiet och trolla fram den !
wadde
Vems-användare

Inläggav wadde 16 maj 2012, 01:34

Här ! Det heter att det är för en annan nyare adapter, men som bevisligen har samma chipset i sig.
Gamla u232-p9 är "discontinued" men det verkar som bland andra kjell&co köpte på sig ett stoooooort lager och kniper om att den inte vill lira så bra i win7.

jag fick det att lira mot en LC-1 jag hade till saaben å mecka lite med så det ska lira. Se till att få bort gamla drivisarna först via enhetshanterarens "avinstallera drivrutin"

Edit: hepp, gick inte att bifoga.
Då tar vi en länk istället http://hotfile.com/dl/140678762/5d3415e/PL2303_Prolific_DriverInstaller_v1.5.0.exe.html
wadde
Vems-användare

Återgå till Frågor och svar