Söker en Vemstune config

Här får ni hjälp med problem och andra frågeställningar ni kan tänkas ha

Moderator: Mattias

Söker en Vemstune config

Inläggav Erikr ons jul 28, 2010 9:22 pm

Mina inställningar försvann när jag uppgraderade till Vemstune. Jag har försökt att återställa det mesta men Nu går inte motorn rent. Verkar som den går vartannat varv typ....

Är det någon som har en fungerande config, till en Volvo 16v turbo?
60-2 vr-givare på svänghjulet.
400kpa mappsensor
1.1.79 firmware
fördelartändning
Erik Rydell
Erikr
Vems-användare

Re: Söker en Vemstune config

Inläggav Erikr fre jul 30, 2010 2:22 pm

Bilen går som en boxermotor typ. Jag är inte säker på att jag har rätt inställningar till spridarutgångarna, jag har fått för mig att det kan vara de som är fel.
Jag letar alltså inte efter soppamapp eller tändningsmapp utan framför allt de kritiska inställningarna för att få motorn att gå i rätt takt o.s.v.
Jag shabblade ju bort alla gamla filer då min bärbara sa upp sig o jag var så dum så jag inte hade kopierat dem någon annan stans...
Erik Rydell
Erikr
Vems-användare

Inläggav Hanky fre jul 30, 2010 9:01 pm

Tjenare.
Det lättaste är att du kollar hur du har kopplat spridarna och sen bara konfigurerar mappen efter det. Om du har strul med själva triggerinställningarna så finns det en 60-2 standard att välja under primary trigger settings.
Annars kan du kasta upp mappen här så kan jag kolla lite i den och se om jag hittar något.
Avancerad Vems amatör :)
Användarvisningsbild
Hanky
Vems-användare

Inläggav Mattias sön aug 01, 2010 11:21 am

När du uppgraderar boxen med VemsTune så är det första programmet gör att spara den config som ligger i boxen, den filen ligger i "VEMS_files"-mappen i "Mina dokument" på hårddisken.

Det är trigger- och tänd-inställningarna som blivit lite mer komplexa med nyare firmware så det är säkert där det saknas information.

Ett vanligt fel är "trigger reference tooth table", den ska se ut så här (uppifrån och ner) : 0, 30, 0, 30
Mattias Sandgren - VEMS-entusiast
BMW E30 320 -89 (bruksmaskin, .vemscfg här)
Bavaria 3.0 (projekt)
Användarvisningsbild
Mattias
Site Admin

Inläggav Erikr mån aug 02, 2010 12:27 pm

Hanky skrev:Tjenare.
Det lättaste är att du kollar hur du har kopplat spridarna och sen bara konfigurerar mappen efter det. Om du har strul med själva triggerinställningarna så finns det en 60-2 standard att välja under primary trigger settings.
Annars kan du kasta upp mappen här så kan jag kolla lite i den och se om jag hittar något.

Jo jag testade den standarden, men det vill sig inte iaf. Jag ska pula med det idag (regn i Norrköping) annars kan jag slänga upp den ikväll.
Erik Rydell
Erikr
Vems-användare

Inläggav Erikr mån aug 02, 2010 12:29 pm

Mattias skrev:När du uppgraderar boxen med VemsTune så är det första programmet gör att spara den config som ligger i boxen, den filen ligger i "VEMS_files"-mappen i "Mina dokument" på hårddisken.

Det är trigger- och tänd-inställningarna som blivit lite mer komplexa med nyare firmware så det är säkert där det saknas information.

Ett vanligt fel är "trigger reference tooth table", den ska se ut så här (uppifrån och ner) : 0, 30, 0, 30

de inställningarna stämmer också. men då vet jag vart jag kan hitta mina gamla inställningar.
Erik Rydell
Erikr
Vems-användare

Inläggav Erikr mån aug 02, 2010 9:04 pm

http://www.vems.hu/files/MembersPage/Er ... a1.vemscfg

Jag har nu konstaterat att jag inte får tändning på 2:an och 3:an
Självklart har jag bytt kablar och stift och det är inte ett trasigt fördelarlock heller. Precis som att den inte skickar tändning varannan gång.
Erik Rydell
Erikr
Vems-användare

Inläggav Mantel mån aug 02, 2010 11:59 pm

Hade samma problem som dig!
Kolla så att du ha Divider på 4, inte på 1. Tror de heter så.
Var ett tag sen jag gjorde detta och jag har inte programmet här på datorn, men det är i tändinställningarna nån stans.
Den står säkert på 1 nu, och den ska stå på 4!
lycka till! 8)
Mantel
Vems-användare

Inläggav Mattias tis aug 03, 2010 12:56 am

Dividern har inget med det här att göra, rör inte.

Du måste ändra så att du använder 4 st positioner i tändtabellen, kolla dialogen för "Ignition settings".
Du såg kanske själv att bara den första positionen i referens-tand-tabellen var aktiv och resten var gråa ?
Det borde poängteras, men nyare firmware måste ha definierat hela 4-takts-cykeln i referenstabellen - alltså vilken tand som aktiverar vilken utgång i tändutgångs-tabellen.

I det här fallet med fördelare sätter du helt enkelt samma utgång i varje position i tändutgångs-tabellen, eftersom det är samma spole som avfyras varje gång. Då kommer det här att fungera.

Du har lite väl mycket "ignition dwell", istället för 4.5 ms så borde du börja på 2 ms och öka om du får problem med misständningar. Spolar som driver fördelar-tändning brukar inte ha så lång uppladdningstid, eftersom de inte har så lång tid på sig att ladda fullt uppe vid varvstoppen. Säkert många andra saker jag skulle vilja ändra på, men inget som är en "show stopper".
Bavaria 3.0 (projekt)
Användarvisningsbild
Mattias
Site Admin

Inläggav Erikr tis aug 03, 2010 10:08 am

Fan vad skönt om jag kan få köra lite bil idag då. Ska åka direkt och testa.
Anledningen att uppladdningstiden är hög, är för att jag labbade med den den jag fick misständningar över 2.2 bar förra året. Det är en MSD spole och verkar inte bli varm iaf.
Erik Rydell
Erikr
Vems-användare

Inläggav Mantel tis aug 03, 2010 10:38 am

Jamen exakt, så är de.
Svårt att minnas från minnet =)
Mantel
Vems-användare

Inläggav Mattias tis aug 03, 2010 11:03 am

Erikr skrev:Anledningen att uppladdningstiden är hög, är för att jag labbade med den den jag fick misständningar över 2.2 bar förra året. Det är en MSD spole och verkar inte bli varm iaf.

Öka istället "MAP scale" just under inställningen för uppladdningstiden, höj försiktigt (tryck F1 för hjälp och riktlinje) och kolla dataloggen efter vilken dwell det blev vid hög last.
Bavaria 3.0 (projekt)
Användarvisningsbild
Mattias
Site Admin

Inläggav Erikr tis aug 03, 2010 5:07 pm

Jag ska testa det så fort jag får tag på lite nya vetiler.
Bilen gick som ett skollat ollon idag ett tag. Jag hann bara ut ett par repor utanför garaget för att känna på den.
Tyvärr så lyckades jag och missa att dra fast remskivan ordentligt :oops: :oops: :oops:
Så det vart ventilsallad ála 16 ventiler. Men setupen med kammar turbo och portning verkade lira bra till den dog. Så imorgon ska jag smacka ihop lite nya ventiler och fortsätta mappa. Tack för all hjälp.
Erik Rydell
Erikr
Vems-användare

Inläggav Erikr fre aug 06, 2010 2:37 pm

Och bilen ha gått ba idag igen 8)
Med nya ventiler så trivdes den. Hålls och mappar nu. Tackar igen för snabb hjälp
Erik Rydell
Erikr
Vems-användare

Återgå till Frågor och svar