Frågetecken angående triggerhjul

Information som kan vara bra att ha, Här lägger vi in svar på återkommande frågor osv.

Moderator: Mattias

Frågetecken angående triggerhjul

Inläggav Emil ons mar 29, 2006 1:40 pm

Många funderar hur man skall göra triggerhjul för att få bra resultat.
Detta är den viktigaste givaren man har, och är väldigt noga att man får en bra signal utan störningar.
För ingångarna i boxen måste man välja VR(induktiv) eller Hall.

VR rekommenderas till multitand-hjul, ex.vis 60-2 (eller 58X som det även kan kallas), eller om man har en fördelare som matar ur sig detta.
Multitandhjul används i första hand om din bil har detta från fabrik, det är väldigt enkelt att misslyckas om man försöker göra detta själv.

Har inte motorn någon givare från fabrik så finns det egentligen bara ett sätt att få det bra, och det är att sätta en järnbit per tändpunkt på en skiva på vevaxeln och läsa av denna med en hallgivare från Honeywell, som heter GT1. kostnad cirka 350 kr från elfa. Denna givare bör möta järnbiten ungefär 60 grader före övre dödpunkt för varje cylinder.
DVS 2 bitar (skuren plåt, eller ex.vis M8-bultar inborrade i en aluminiumskiva) på en fyrcylindrig motor.
Vill man då kunna köra med flera tändspolar får man även bygga dit en kamlägesgivare. Detta görs på motsvarande sätt, men endast en triggerpunkt per kamvarv.
(Bild på detta kommer)
Emil
Vems-användare

Inläggav mh mån feb 04, 2008 9:59 pm

Ang Bilden ?? kommer de någon :wink:
mh
Vems-användare

Inläggav Racing tis feb 05, 2008 12:49 am

Bild

Väldigt rudementärt,å funkar klockrent.
Hänger iaf utan minsta tvekan med till 9000rpm till vardags.

Observera att skruvarna går i axiell led med veven.
Detta för att minimera risken för att borrade hål går i radiell led som kan skapa sprickbildning å påföljande explosion av svängdämparen i detta fallet.
Triggern e så billig det går att göra den samt failsafe så det liknar ingenting.
Racing
Vems-användare

Re: Frågetecken angående triggerhjul

Inläggav 944_Driver fre maj 16, 2008 7:40 pm

Skrota min j*vla auditrigger förra helgen och svetsa dit två skruv på ett remhjul plus en GT101 givare. Funka på första försöket, auditriggern har jag strulat med i ett år utan framgång.

Frågan är bara om man skulle gått på lite grövre skruv än M6 för att få ett större mål för givaren? Tändningen är lite fladdrig när man tittar på den med strob och låst tändningsvärde.

//Magnus
944_Driver
Vems-användare

Inläggav NissseMann fre maj 16, 2008 8:47 pm

remhjul?
Jag förmodar att det är på remskivan på vevaxeln, annars kan det väl tänkas att det fladdarar pga rem driften.
NissseMann
Vems-användare

Inläggav Mattias fre maj 16, 2008 11:00 pm

944_Driver skrev:Tändningen är lite fladdrig när man tittar på den med strob och låst tändningsvärde.

På vilka varv?
Mattias Sandgren - VEMS-entusiast
BMW E30 320 -89 (bruksmaskin, .vemscfg här)
Bavaria 3.0 (projekt)
Användarvisningsbild
Mattias
Site Admin

Inläggav 944_Driver lör maj 17, 2008 10:51 am

Edit: Fladdar minst 1 grad på tomgång men ser klart stabilare ut med ökande varvtal.

På vevaxeln, fladdarar kanske 1 grad på tomgång främst inbillar jag mig. Ska kolla på högre varvtal också där maskin går mera rent.

//Magnus
944_Driver
Vems-användare

Inläggav Mattias sön maj 18, 2008 1:12 am

Den ska fladdra på tomgång, rotationshastigheten på motorn är inte konstant. Därför jag frågade liksom.. :wink:
Bavaria 3.0 (projekt)
Användarvisningsbild
Mattias
Site Admin

Inläggav 944_Driver sön maj 18, 2008 10:36 am

Mattias skrev:Den ska fladdra på tomgång, rotationshastigheten på motorn är inte konstant. Därför jag frågade liksom.. :wink:

Ligger nått i det :oops:

//Magnus
944_Driver
Vems-användare

Inläggav Olofsson ons aug 05, 2009 6:45 am

Tjena!
Jag har byggt en sån triggerlösning på min Volvo B230 motor, men funderar lite över vad för inställningar man ska ha för en sån här trigger?

MVH
Olofsson
Vems-användare

Inläggav turbobullen tis dec 01, 2009 1:06 am

Om man har satt givaren så att man har tdc runt 30 grader, och trigger tooth på 1 next trigger tooth på 6.
Kan man ändra trigger tooth till 2 osv för att få tdc runt 60 grader istället?
För jag kan tänka mig att det blir lite problem att hinna skicka in bränsle på 30 grader tdc?
Eller måste jag flytta triggerhjul eller givaren för att den ska landa mellan 40 till 60 grader som det är rekommenderat?
Ps har ett 12-1 hjul.
turbobullen
Vems-användare

Inläggav Mattias sön dec 06, 2009 12:53 pm

turbobullen skrev:Om man har satt givaren så att man har tdc runt 30 grader, och trigger tooth på 1 next trigger tooth på 6.

Vad menar du med att man har "TDC runt 30 grader"?
Är det vad du satt "TDC after the trigger" till ?

Var sitter givaren i förhållande till vad? Saknade tänderna? TDC ?

turbobullen skrev:Kan man ändra trigger tooth till 2 osv för att få tdc runt 60 grader istället?

Nej, då får du ca 0 grader i "TDC after the trigger" om du hade 30 grader tidigare.

Det låter bättre att förskjuta tändtabellen ett steg och använda en högre "trigger tooth" på 4 .
Då förskjuts tändningen (4-1) x 30 = 90 grader.

Trigger tooth får/kan aldrig var högre än "next trigger tooth" = 6 i ditt fall.

turbobullen skrev:För jag kan tänka mig att det blir lite problem att hinna skicka in bränsle på 30 grader tdc?

Bränsle har inte med saken att göra, däremot tändningen. Du lär vilja ha högre tändning än 30 grader på de flesta motorer när du ligger på låg last, stadstrafik och motorväg, samt högt vakuum.

turbobullen skrev:Eller måste jag flytta triggerhjul eller givaren för att den ska landa mellan 40 till 60 grader som det är rekommenderat?
Ps har ett 12-1 hjul.

Allt går att ordna i mjukvara.
Bavaria 3.0 (projekt)
Användarvisningsbild
Mattias
Site Admin

Inläggav DrTomas mån apr 19, 2010 9:48 pm

Jag har ett triggerhjul på veven med tre punkter och en kamaxelgivare med en punkt GT1 sensorer på bägge, vevens punkt ska ju sitta på 60 grader före tdc men var ska kamaxelgivaren sitta.
Har lite skumma triggerproblem.
Jag har en Porsche 911 6 cyl
Mvh
Tomas
Porsche 911 Turbo -84
436 hk
Vems 3.3
1.0.73
DrTomas
Vems-användare

Inläggav Mattias tis apr 20, 2010 12:13 pm

Tomas: I ditt fall räcker det med att du placerar kamsynken så att den i tid inträffar mellan två av pulserna från primär-triggern.

Regeln är att det inte ska vara någon tvivel om kamsynk-pulsen kom före eller efter en av pulserna på primära triggern. Det är rätt självklart att det blir triggerfel eftersom det alltid ska vara tre punkter och sen kamsynk. Om kamsynk-pulsen inträffar före eller efter en tand på primär-triggern, lite beroende på slumpen eller drivningen av kamaxel/fördelare (eller var du nu plockar kamsynk från), så räknar den 2 eller 4 pulser istället för 3.

Har men en primär trigger av typ "missing tooth", alltså 60-2, 36-1, .. så räcker det med att kamsynk-pulsen inte inträffar samtidigt som de saknade tänderna av samma orsak som med enkel primär trigger.

I regel blir det alltid rätt om man sätter kamsynk så cyl 1 står i ÖD och kompressionsläge när givaren står inför tanden.
Bavaria 3.0 (projekt)
Användarvisningsbild
Mattias
Site Admin

Återgå till FAQ